loading...

روز نوشته های متین چپانی

جای برای تعبیر وارونه یک رویا

بازدید : 528
سه شنبه 8 ارديبهشت 1399 زمان : 22:25

🔹از دست خودتون و بی اراده گی‌های تان خسته شدین؟
🔹برنامه ریزی میکنین اما عمل نمی‌کنین؟
🔹به خودتون قول میدین ولی بد قولی می‌کنین؟
🔹براتون پیش اومده که برنامه مطالعاتی چیده باشین ولی عمل نکرده باشید؟
پیش نویس اول :اشکال نداره! انسان‌ها معمولا در لحظه‌هایی از زندگی شون احساس ضعف در اراده دارن. من میخوام هشت اصل رو به شما معرفی کنم تا به یه انسان با اراده و با عزم تبدیل بشین.
پیش نویس دوم:یه خبر خیلی خوب براتون دارم؛قبل از هر چیزی باید بگم عادت‌ها بخش مهمی‌از زندگی ما هستن، گاهی اوقات عادات ما رو مجبور به رفتار‌هایی میکنن،که تمایلی برای انجام دادنشون نداریم.باید بدونیم که عادت‌های بد ربطی به اراده ضعیف نداره،بلکه نشان دهنده اینه که باید عادت‌های جدید ایجاد کنیم! اگر رفتارهای نامناسب تون رو به بی اراده گی نسبت بدین،به خاطر القابی مثل بی عرضه،بی لیاقت و...عزت نفس ونگرشی رو که نسب به خودتون دارین خدشه دار میشه؛پس خودتون رو به بی لیاقتی و بی اراده گی متهم نکنین و مشکل رو بزرگ نکنین،کل قضیه تغییر عادت یا عاداته؛همین!
اصل اول:
تمرین ، مادر مهارت و تکرار ، سرچشمه عادت‌ها است!آنچه شما بدان نیاز دارید ، یک مهارت عمومی‌برای مدیریت و تسلط بر خویشتن است . تنها راهی که می‌توان به این مهارت دست یافت ، تمرین است. وقتی شما قصد دارید عادت جدیدی را در خودتان پرورش دهید یا عادت بدی را از برنامه زندگی تان حذف کنید، باید رفتار‌های مطلوب را تکرار کنید تا تبدیل به عادت شود.
اصل دوم:
موقعیت را تغییر دهید !
زمانی متوجه می‌شوید در برخی موقعیت‌ها رفتار خاصی را انجام می‌دهید ، غالبا می‌توانید آن موقعیت را تغییر داده و لذا باعث افزایش رفتار مطلوب (یا کاهش رفتار نامطلوب) شوید.
اگر می‌خواهید رفتار خود را افزایش دهید محرک‌هایی را که در هنگام بروز یک رفتار رخ می‌دهند ، حفظ کرده و یا آن‌ها را افزایش دهید . برعکس وقتی می‌خواهید رفتاری را کم کنید ، آن محرک را باید حذف کنید.
اصل سوم:
خود را شرطی کنید!
برای این منظور چیزی را انتخاب می‌کنیم و با تکرار رفتار مطلوب به همراهی آن کم کم آن چیز را به یک نشانه موثر تبدیل می‌کنیم.مثلا یک میز را فقط به درس خواندن اختصاص می‌دهیم.پس از مدتی آن میز برایمان شرطی میشود و هر گاه روی آن میز درس میخوانیم ناخودآگاه به درس خواندن روی می‌آوریم.(باید بگم شرطی سازی یکی از عوامل بسیار قوی در مسیر یادگیری و موفقیت من بود،من یک مطلب جداگانه در مورد شرطی سازی منتشر کردم برای دسترسی به آن روی شرطی سازی کلیک کنید).
اصل چهارم:
خوشایندسازی و بدآیند سازی!
رفتار‌های ما ، برای خوشایندی و بدآیندی دارند . می‌توان رفتار‌های مطلوب را با افزودن یا کاستن برخی چیزها خوشایند کرد.مثلا هنگام درس خواندن در کنار دست خود یک لیوان شربت و یا اندکی آجیل تقویت مغز و حافظه بگذاریم یا موسیقی آرامش بخش بگذاریم ، اینگونه درس خواندن شیرین تر می‌شود.
اصل پنجم:
به خودتان پاداش دهید.
به خاطر اینکه این هفته مرتب و طبق برنامه درس خوانده اید ، خودتان را یک شیر موز مهمان کنید و یا به خاطر اینکه طبق برنامه ورزش نکرده اید ، فیلم مورد علاقه تان را نگاه نکنید.
اصل ششم:
بهترین دفاع حمله است!
از رفتار‌های کاملا برعکس استفاده کنید!در برابر بسیاری از رفتارها ، رفتارهای دیگری وجود دارند که با آن‌ها در تضاد هستند . وقتی می‌خواهید رفتاری را کاهش دهید ، تعداد رفتارهای متضاد را افزایش دهید.
اصل هفتم:
ساده سازی و دشوار سازی!
منظور این است که اجرای رفتارهای مطلوب را ساده تر و اجرای رفتارهای نامطلوب را دشوارتر کنیم. مثلا تمامی‌مواد و وسایل مورد نیاز برای مطالعه را در یک جا جمع کنید برای حذف یا کاهش یک رفتار بهتر است تا حد امکان آن را دشوار کنید.
اصل هشتم:
از تعهد بیرونی و درونی استفاده کنید!
وقتی برنامه ریزی کردید ، آن را درقالب یک قرارداد (من تعهد می‌کنم که این برنامه را به مدت حداقل یک ماه اجرا کنم به صورت صریح و روشن نوشته و مکتوب کنید و سپس آن را امضا کنید)!

خداوند عارف عاشق می خواهد نه مشتری بهشت!
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 38
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1406
  • بازدید کننده امروز : 1,407
  • باردید دیروز : 1509
  • بازدید کننده دیروز : 1,510
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1407
  • بازدید ماه : 12374
  • بازدید سال : 14052
  • بازدید کلی : 37722
  • کدهای اختصاصی